maandag 27 februari 2012

Veertigdagentijd

Al een paar jaar neem ik me voor om tijdens de Veertigdagentijd of Vastentijd (de weken voorafgaand aan Pasen) een bepaalde vorm van vasten toe te passen in mijn eigen leven. Maar aangezien carnaval niet in mijn agenda voorkomt en Aswoensdag (de 1e dag van de Veertigdagentijd) daarmee ook niet, is het al verschillende jaren aan mijn aandacht ontsnapt. En pas op dag 5 of dag 25 te beginnen, wilde ik niet, dat zou aan het doel voorbij gaan. Dit jaar is het anders...

Een paar dagen voordat de Veertigdagentijd in zou gaan, bedacht ik welke vorm van vasten bij mij zou passen. Geen chocola eten, dat was het eerste dat me te binnen schoot. Maar 's morgens een boterham met hagelslag vind ik wel erg lekker. En dan zou ik ook minder vaak toetjes kunnen eten, aangezien Bollino vla mét chocoladebolletjes regelmatig in onze koelkast staat. Geen goed idee dus. Bovendien bedacht ik me dat ik niet wil vasten om daarmee puistjes te voorkomen en om wellicht wat af te vallen. Nee, het moest iets zijn waardoor ik meer tijd zou krijgen om me bijvoorbeeld extra te verdiepen in de geschiedenis van Jezus' lijden en sterven.

Zaken waar ongemerkt veel tijd in gaat zitten, zijn bij mij mijn e-mail en Facebook. Dat zou dus weleens iets kunnen zijn om te laten. Maar, zo stelde ik mezelf de vraag, is dat wel 40 dagen vol te houden als ik zoiets nog nooit heb gedaan? Omdat het voor mij de eerste keer is dat ik tijdens de Veertigdagentijd probeer te vasten, heb ik besloten om voorzichtig te beginnen. De komende tijd wil ik de volgende twee dingen proberen:

1. maximaal twee keer per dag mijn e-mail checken
2. maximaal twee keer per dag op Facebook

Zo gezegd, zo gedaan. Op mijn smartphone is 'automatisch synchroniseren' dus direct uitgezet zodat ik niets meer van e-mail en Facebook binnen zie komen. Ik moet zeggen dat het best wennen is om niet even te spieken als ik achter de computer of laptop kruip. Maar, het is goed gegaan de afgelopen dagen en het geeft wel meer rust. Die twee momenten per dag dat ik nu wel mag kijken, neem ik veel bewuster de tijd om te lezen wat er staat en eventueel te reageren. Bij even snel kijken of er weer wat nieuws was, werkte dat veel minder en dacht ik vaak 'ik reageer straks wel'. Dus wie weet, misschien ga ik na de 40 dagen wel gewoon door met 'vasten'.

En dan het meer verdiepen in Jezus' lijden en sterven... daarvoor heb ik een speciaal leesrooster opgezocht. Ik ben begonnen met het rooster 'de Weg naar Leven' die ik op internet vond (http://www.gkv.nl/nieuws/bijbelleesrooster-de-weg-naar-het-leven/993/). Ik moet zeggen dat deze me goed bevalt. Het geeft achtergrondinformatie en stelt vragen om over na te denken. Wellicht ook iets voor jou?

Ik ben benieuwd hoe deze 40 dagen me gaan bevallen. En ik hoor graag of jullie ook op een bepaalde manier vasten en hoe jullie dat bevalt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten