donderdag 22 maart 2012

Sun is shining!

Het zonnetje schijnt! Ik wil niet anders dan naar buiten. Heerlijk! Wat kan de zon veel doen met een mens! Genieten van de warmte, het licht en ongemerkt de vitamientjes die de zon ook nog eens geeft! Alles ziet er vrolijk uit en - in mijn beleving - is iedereen aardig en opgewekt! I love it!


Bij ons huisje hoort een mooi dakterras op het zuidwesten. Vanaf het begin van de middag tot aan zonsondergang kunnen we hier dus genieten van de zon. Dat heb ik de afgelopen dagen al regelmatig gedaan. Maar, wel met het goede voornemen om goed voor mijn huid te zorgen!

Omdat de zon heerlijk is, maar de UV-straling ook schadelijk kan zijn, heb ik eerst even gekeken hoe ik mijn lichaam het beste kan beschermen en verzorgen. Op de site van KWF Kanker Bestrijding kwam ik een dossier over verstandig zonnen tegen. Ik haalde er twee handige dingen vandaan:

1. de KWF zonkracht-app voor je mobiel: 
Met deze app kun je de actuele zonkracht meten op elke plek in Nederland. Handig, want zo weet je of het op dat moment wel/niet verstandig is om (lang) in de zon te blijven. Als je via deze app ook de huidtypetest doet, wordt er zelfs een persoonlijk advies gegeven. Deze app kun je gratis downloaden via de app store en android market. Ik zeg: doen!

2. de huidtypetest:
Als je de zonkracht-app niet op je mobiel hebt, dan kun je via internet ook een huidtypetest doen. Je vult een paar vragen in en krijgt dan een advies hoe jij verstandig kunt zonnen. Deze test kun je vinden via huidtypetest.

Natuurlijk heb ik de test ook gedaan en daar kwam huidtype 3 uit. Ik kan dus redelijk goed tegen de zon, maar moet me uiteraard wel beschermen. Dus ben gelijk even naar de winkel gefietst en heb zonnebrand gekocht. En ondanks dat ik me had ingesmeerd, ben ik toch al verkleurd! Dat zal vast bij iedereen wel zo zijn, dus wees niet bang je in te smeren :-)

En zeg nou zelf, je kunt beter wat langer over een kleurtje doen dat dan goed blijft zitten, dan zo snel verkleuren en na een paar dagen met de vellen over je hele lijf rondlopen en opnieuw  moeten beginnen. Mocht jij nog goede tips hebben, dan hoor ik ze graag!

GENIET VAN DE ZON!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten