dinsdag 22 januari 2013

Aansprekend voorbeeld

'Groeien in de genade' was het thema van de preek, afgelopen zondagavond. Dit n.a.v. de tekst uit 1 Johannes 2 vers 13:

"Ik schrijf u, vaders, omdat u Hem kent Die er vanaf het begin is. Ik schrijf u, jonge mannen, omdat u de boze hebt overwonnen. Ik schrijf u, kinderen, omdat u de Vader kent."

Kinderen - jongeren - volwassenen: het zijn fasen in het geloofsleven. Maar, om te groeien, moet je dus wel eerst kind zijn, je moet geboren worden (wat we vaak 'wedergeboorte' noemen). De dominee begon daarom met eenvoudig uit te leggen hoe je een kind van God kunt worden. Ik vond het een treffend en ontroerend beeld wat ik graag wil delen.


Voor elk kind van God geldt dat zijn/haar zonden zijn vergeven en die worden vergeven als we ze aan Hem belijden (zie bijv. 1 Joh. 1 vers 9). De dominee gebruikte het volgende voorbeeld:

"Stel je voor dat ik hier een kruis neer zou zetten en een paar waxinelichtjes erbij. Je mocht voor elke zonde een kaarsje neerzetten aan de voet van het kruis. Een kaarsje voor elke concrete daad, gewoonte, gedachte die tussen jou en God in staan. Hoeveel kaarsjes zou je neerzetten? Zou je drie concrete zonden weten? Nou branden daar al die kaarsjes, en dan komt er een blusdeken die al die kaarsjes uitblaast en het volle licht werpt op dat kruis. Dan begint het. Een heerlijk begin."


Wat een mooi en aansprekend voorbeeld, het ontroerde me. (En wat vond ik het jammer dat er in onze liturgie geen ruimte was om het voorbeeld daadwerkelijk uit te voeren en mensen de gelegenheid te geven om hun zonden bij het kruis te brengen.) We hebben het vaak over zonden in het algemeen, maar hoeveel kaarsjes zou ik pakken? En jij? Het werd door dit voorbeeld zo concreet gemaakt! En dan de blusdeken. Het vuur van de toorn van God - waar ik aan moet denken bij het beeld van al die brandende kaarsjes - gaat uit en de schijnwerper wordt gericht op het kruis waar vergeving is. Vergeving als begin van het kind-zijn van God. En dan ligt er een heel nieuwe toekomst, een toekomst om te groeien in genade.

Ik zou hier heel de preek kunnen samenvatten, maar verwijs liever naar de preek zelf. Neem eens een klein uurtje de tijd om deze te kijken/luisteren. Het is de moeite meer dan waard!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten